anteroeerola

Pieni naula sote-sekoilun arkkuun

Pääministeri Juha Sipilän ajama sote-katastrofi sai jälleen pienen naulan arkkuunsa, kun Vantaan kaupunginvaltuusto tyrmäsi uudistuksen maanantaina selvin numeroin.

Käytännössä vain kokoomus jäi yksin puolustamaan hallituksen päälinjaa. Suurempien hallituspuolueiden keskustan ja perussuomalaisten ryhmät hajosivat levälleen.

RKP sitä vastoin äänesti kokoomuksen mukana, vaikka se on eduskunnassa allekirjoittanut sotea koskevan välikysymyksen. RKP antoikin jonkinlaisen poliittisen venkoilun oppikirjaesimerkin. Vantaalla tuetaan, mutta eduskunnassa halutaan kaataa hallitus soten takia.

Oma lähtökohtani on, että kyllä Suomessa tarvitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamista. Hoitojonot ovat liian pitkiä eivätkä köyhät ja rikkaat yhtäältä - ja työterveyshuollossa ja sen ulkopuolella olevat toisaalta - ole tasavertaisessa asemassa. Samalla ihmisiä pompotellaan liikaa luukulta luukulle ja jonosta toiseen.

Suomessa tarvitaan terveyserojen kaventamista, peruspalvelujen vahvistamista ja niiden nykyistä yhdenvertaisempaa saavutettavuutta.

Kun talo on palvellut vuosikymmeniä, se vaatii jossain vaiheessa putkiremontin. Hallituksen malli vie kuitenkin perikatoon. Hallituksen remontin jäljiltä ei vesi tule sisään, viemäri valuu lattialle ja perästä tulee vielä valtava lasku.

Hallitus markkinoi uudistusta valinnanvapaudella. Sote ei kuitenkaan tuo vapautta vaan pakkoa. Se tuo yhtiöittämisen, yksityistämisen ja julkisten palveluiden markkinoille repimisen pakon. Valinnanvapaus onkin savuverho tai koodinimi Suomen historian suurimmalle yksityistämishankkeelle.

Yksityistäjät tietävät, että jos suunnitelma nyt viedään läpi, sitä on vaikea tai jopa mahdoton myöhemmin perua. Akvaariosta saa kalakeiton, mutta kalakeitosta ei enää akvaariota. Tai kuten maan johtavat sote-asiantuntijat sanovat, talon voi polttaa vain kerran.

Hallituksen kaavailemista 18 maakunnasta 11 on pienempiä kuin Vantaa. Suurilla paikkakunnilla valinnanvaraa on jo nyt - pienille paikkakunnille sitä ei tule lisää.

Jo nyt Vantaalla on mahdollista valita terveysasema kaupungin sisällä tai naapurikaupungista, mennä yksityiselle ja saada siitä kela-korvaus tai ottaa palveluseteli ja mennä sitä kautta yksityiselle. Palvelusetelit sinällään ovat väline palveluiden yksityistämiseen, mutta se on erillään isommasta sote-kokonaisuudesta.

Eli uudistamista tarvitaan, mutta hallituksen malli pitää hylätä. Juuri tämä oli lähtökohta sille, että koko maan poliittinen oppositio allekirjoitti eduskunnassa yhteisen välikysymyksen sotesta viime perjantaina.

* * *

Suomessa on jo ennen sote-uudistusta kuntien omilla päätöksillä avattu kaikille yhteisiä, julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita yksityiselle bisnekselle. Se tarkoittaa, että ylikansalliset sote-konsernit ovat laajentaneet sillanpääasemaansa suomalaisilla terveyden ja sairauden markkinoilla. Tässä työssä on myös Vantaan kaupunki ollut mukana.

Viime vuosien kehitys on ollut se, että suuret napsivat markkinoilta pois pieniä ja keskisuuria yhtiöitä. Juuri yrityskaupoilla on Suomeen luotu kokonainen sote-miljonäärien luokka.

Se ei tarkoita vain terveyttä vaan myös vammaisten palveluita, vanhusten hoitoa ja hoivaa, päihdepalveluita ja mielenterveystyötä. Suomessa on nähty jopa ensimmäiset lastensuojelu- ja huostaanottomiljonäärit.
Sote-bisnes on luonut ylimittaisia voittoja, joista maksetaan alimittaiset verot. Vaikka tulot tulevat useimmiten kunnan pussista, ei pääomatuloista makseta lainkaan kuntaveroa.

Juuri tätä on luvassa lisää, jos hallituksen ajama uudistus menee läpi.

On tosin hyvä, että valtiovalta osin myöntää omat virheensä. Harvoin on mikään maan hallitus laskenut käsistään sellaista lakiesitystä, jonka sisään on kirjoitettu se, miksi kyseistä lakia ei pitäisi säätää. Nyt tämäkin ihme on nähty.

Eikä Suomessa ole enää jäljellä montaa asiantuntijaa, joka katsoo, että hallituksen sote-malli olisi hyvä, kannatettava, toivottava tai edes toimiva. Näihin hallituksen sote-linjan murskajaisiin on onneksi yhtynyt myös Vantaan kaupunki omassa lausunnossaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Juuso Hämäläinen

Näin on. Kirjoitin samasta eilen blogissa ja totesin, että meille valehdellaan sotesta. Ja rankasti. Soten lopulliset tavoitteet on yritetty pimittää ja hanketta myydään valinnanvapaudella. Kukaan hankkeen edistäjä ei halua puhua siitä, mitä vaativat hoidot tulevat maksamaan kansalaiselle 10-20 vuoden päästä.

Eikä siitä puhuta, ettei lakisääteinen sairausvakuutus tule kattamaan kuluja vaan niiden rinnalle on pakko hankkia kalliita lisävakuutuksia, jos aikoo varmistaa kattavan hoidon tarvittaessa. Näin on käynyt kaikkialla maailmassa, missä sairaanhoito painottuu yksityiselle puolelle.

Mikko Toivonen

Vaikka olen yhtä kaukana vihreistä ja vasemmistoliitosta kuin Etelänapa Pohjoisnavasta niin olen myös sitä mieltä että Sote on edelleenkin suuri sotku ja pitäisi kerran vielä poistaa ohjelmista ja työstää uusiksi asiantuntijoiden neuvojen mukaan ja niin että perusmalli haetaan Saksasta tai Englannista tyyliltään. Eli täysin ilman kokoomuksen tarjoamaa vapaavalintamallia ja ´kepulien tarjoamaa maakuntahallintoa.
Suurin ongelma eli julkisen terveysasematason potilasläpäisypuute verrattuna muihin maihin Euroopassa korjataan tulospalkkapolitiikalla ja niin, että pörssiasemilta poistetaan kaikki julkinen tuki ja se siirretään oikeille ammatinharjoittajalääkärien vastaanotoille

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Suomessa on 306 Vantaata pienempää kuntaa/kaupunkia, eivätkä ne kaikki enää tahdo selviytyä sotevelvoitteestaan (erikoissairaanhoito). Siksi vastuu on siirrettävä leveämmille harteille, ja nimenomaan sellaisille harteille, joita äänestäjät pystyvät suoraan kontrolloimaan. Siksi maakunta. Kaikenmaailman kuntainliittohimmelit eivät kerta kaikkiaan enää toimi, ja ovatpahan vielä perustuslain vastaisiakin. 18 maakuntaa on ihan sopiva määrä, huomattavasti vähemmän kuin se Kataisen hallituksen ajama 70 peruskunnan määrä. Kansanvalta ja sitoutuminen omaan maakuntaankin tapahtuu kahdeksallatoista paremmin kuin vaikka täysin teknisellä viidellä, kahdellatoista tai jopa viidellätoista.

Teidän kannattaa siellä Vantaalla muistaa, että vaikka Vantaa selviäisi ja pärjäisi nykyisellä mallilla, niin ei soteuudistusta olla tekemässä Vantaan etu mielessä. Ei, siinä haetaan Suomen, KOKO Suomen etua.

Valinnanvapaus on vähän kinkkisempi homma. Johan meillä on jo nyt valinnanvapaus, mikäli lompakko kestää. Käsittääkseni uudistuksessa on tarkoitus tuoda valinnanvapaus jokaisen ulottuville. No, jokaisen ja jokaisen. Harvaan asutulla maaseudulla voi olla vähän valittavaa, mutta ainahan voi hakea vaihtoehtoja kaupungeista. Niin kuin nytkin.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Meidän on kuitenkin muistettava, että paitsi Kepu pettää aina, myös on tapahtumassa valtaisin tulonsiirto Kepuvaltaisille alueille. Kokoomus on jo menettänyt pelin. Mutta he haluavat saada edes jotain. Tämän kansanedustaja Sari Sarkomaa ilmaisisi hyvin söpösti: "Uudistusta on jo suunniteltu niin pitkään, että on aika se toteuttaa." Ei siis väliä, mitä tulee tuutista ulos.

Käyttäjän JuhaniTanski kuva
Juhani Tanski

Suomen terveydenhoitoa ihaillaan maailmalla Terveydenhoitomme on korketasoinen, toimva ja kustannustehokas. Viime vuosien ongelmat johtuvat hallitusten rajuista valtionapujen leikuksista. Hallitus selittää, että nykyinen toiminta olisi huonoa ja tehotonta. Health Consumer Powerhousen vertailussa Suomen terveydenhuolto pärjää hyvin sekä hoitotuloksissa että tehokkuudessa.
Suomi kuuluu niiden 4 maan joukkoon, jotka “ovat inspiraation lähde muillekin“ (HS 31.1.). Suomi on Euroopan 8. paras maa vain pienellä erolla parhaisiin. Suomen terveysmenot asukasta kohden ovat alle 4 000 dollaria (n. 3 800 €). Ruotsissa ne ovat yli 5 000 $. Muissa kärkipäähän sijoittuvissa maissa menot ovat paljon suuremmat, 6 000–7 000 $. Suomessa 20 000 – 40 000 asukkaan kunnat tuotavat palvelut tehokkaimmin. Ruotsissa luku on 30 000 – 50 000.
Terveydenhuollon käyttömenot ovat suhteessa kansantuotteeseen OECD maiden alapuolella. Jos terveytoimi olisi käyttänyt vuonna 2013 saman verran kuin muut Pohjoismaat, käyttömenomme olisivat olleet verrattuna Ruotsiin 4,8 ja Tanskaan 3,6 mrd € toteutunutta suuremmat.
Lue juttuni Kansan äänestä sivu 5: https://asiakas.kotisivukone.com/files/kansanaani....

Toimituksen poiminnat